woensdag 6 januari 2016

MUZISCH SPEL- Jeugdtheater Ondersteboven


  Jeugdtheater Ondersteboven

MUZISCH SPEL


Gezelschapsspelletjes

"speel gezelschapsspelletjes met de hele klas en schuif door zodat er variatie zit in het spelen"

- Neem enkele gezelschapsspelen die aansluiten bij het muzische. Dit kan gaan rond bewegen, uitbeelden, tekenen, voelen, ontdekken,....
- splits je klas in kleine gelijke groepjes van 3 of 4 personen
- zorg ervoor dat er telkens voldoende ruimte is om de spelletjes te spelen
- speel elk spel ongeveer 20min. en schuif dan door naar het volgende
(tip: laat het materiaal liggen en laat de leerlingen doorschuiven)

Deze gezelschapsspelen kwamen aan bod tijdens de start van de muzische namiddag:



   HOOGTEPUNT:  Ik kwam tot ontdekking dat er heel veel soorten gezelschapsspelen bestaan die aansluiten bij de muzische deeldomeinen. Telkens ik nieuwe dingen bijleer, ga ik die ook onmiddellijk proberen toepassen of onderzoeken in andere spelen. Ik stel mij dan al snel de vraag: hoe kan ik de gezelschapsspelen die ik thuis heb, inpassen binnen het muzische.

DIEPTEPUNT: Ik vond het jammer dat ik niet alle spelletjes heb kunnen spelen. Ik was heel nieuwsgierig naar wat je in de andere spelletjes moest doen om het muzische erin te vinden. Ik zou in mijn klas ervoor zorgen dat elk kind, elk spel eens zou kunnen spelen.

                             




Ik ben blij verrast dat in vele muzische gezelschapsspelen een muzische invloed zit verwerkt. Kinderen spelen graag spelletjes, waarom deze dan eens niet plaatsen in een muzische les.

Ik zou werken met hoeken in de klas. Eventueel zelfs klasoverschrijdend werken, zo leren de kinderen andere leerjaren beter kennen. Een niet al te groot leeftijdsverschil, zodat de spelletjes nog op niveau gespeeld kunnen worden.



Werken met een doorschuifsysteem zorgt voor variatie!.



1 groot muzisch spel


"1 groot spel gebaseerd op het spel Trivial Persuit. Het spelbord blijft behouden."

- Elke kleur op het spelbord krijgt een muzisch domein toegewezen.
Geel = drama, blauw = muziek, paars= media, roos=muzisch taalgebruik, oranje=beweging en groen=beeld

Doel: gooien met dobbelsteen per groep, voer de activiteit uit en verdien zo stukjes van je taart tot de taart gevuld is. De grote bollen zijn een grote opdracht en verdien je een stuk. Bij kleine bollen, een kleinere opdracht uitvoeren en verder dobbelen.

Activiteiten:


Beeld: schoenen tekenen
- je tekent een schoen, je verdeelt deze schoen door de delen te tekenen

- je kalkeert een tweede schoen (gebruik hiervoor het licht van een raam, leg je blad ertegen)

- je neemt één schoen en kleurt deze deelvlakken met kleurpotloden

- je neemt de tweede schoen en gaat opzoek naar oneffen vlakken in de ruimte. Kleur zo elk vlak in met een origineel patroon. gebruik hiervoor een grijs potlood

- knip de gekleurde schoen en de grijze schoen in de vooraf getekende vlakken

- kleef nu een combinatie van schoenen (maak 2 schoenen met zowel gekleurde als grijze vlakken)

- wat denk je van die nieuwe schoenen?

Beeld: speelse letters
- Teken de eerste letter van je voor- of achternaam
- Maak deze letters speels en creatief


Muzisch taalgebruik: kraak de code
- Kies een eigen zin
- Verzin een eigen geheime code (vergeet de legende niet)
- laat anderen de code raden

Media: Sock Puppets
- Maak een originele uitnodiging voor een spelletjesavond
- Neem een Ipad en open de app: Sock Puppets



Muziek: geluiden koppelen aan afbeeldingen
- geef elke afbeelding die je krijgt een geluid
- neem de speelkaarten (hierop staan telkens 3 afbeeldingen)
- 1 iemand neemt een kaart, de andere moeten raden welke afbeeldingen erop staan
- de andere raden enkel door geluiden te maken, klopt dit geluid moet de speler de geluiden herhalen
- bevestig op het einde telkens de correcte geluiden

Beweging: uitstekend lichaamsdeel
- iemand neemt een houding aan met één uitstekend lichaamsdeel (= boekhouder)
- een ander persoon doet alsof ze een boek op dat lichaamsdeel legt
- de derde persoon neemt het boek terug
- daarna wordt persoon 2 de boekhouder enz.

Bedoeling: vlot door elkaar bewegen op verschillende hoogteniveaus, door de vlotte afwisselende en soepele bewegingen vorm je uiteindelijk een dans

      




   HOOGTEPUNT: via een gezelschapspel vele opdrachten op elkaar laten volgen is een super idee en zorgt ervoor dat elk kind zijn/haar talent kan uiten in één van de deeldomeinen. Ik haalde hier ook vele toffe opdrachten uit die ik later in mijn klas zou willen toepassen (zie hieronder bij: in de praktijk)

DIEPTEPUNT: dit ligt eerder bij 'eerlijk spelen', maar er zou wat meer begeleiding moeten zijn bij het spel zelf, dit moet ik ook onthouden voor de toekomst. Vaak waren er plots groepjes die de ene grote opdracht na de andere konden uitvoeren, waardoor ons team even wat minder gemotiveerd was. Iedereen wint graag, maar zeker als het eerlijk is.



 De opdrachten die ik zeker eens wil toepassen in de praktijk zijn:
1. froteren - dit kan binnen eender welk thema
2. Sock Puppets app - ik vond het zelf super grappig, benieuwd hoe kinderen er op reageren
3. doorgeven van een onzichtbaar voorwerp dat uiteindelijk uitdraait tot een dans


Geen opmerkingen:

Een reactie posten