woensdag 6 januari 2016

MUZIEK - Jeugdtheater Ondersteboven

  Jeugdtheater Ondersteboven


Bij binnenkomst in JTO, vond ik het gebouw in zijn geheel geweldig: grote ruimtes en een gezellige bar. Ik zag het al helemaal zitten om aan de muzo-activiteiten te beginnen!!!

MUZIEK



Muziek met speelgoed




Stap 1 van het muzisch proces: het speelgoed verkennen

sfeerschepping/beschouwen
- Elke persoon nam een stuk speelgoed mee, deze waren van verschillende materialen gemaakt. Bijvoorbeeld: plastiek, hout, stof,...

- Iedereen ging in een kring zitten met zijn/haar speelgoed.
De opdracht: maak met jouw voorwerp een geluid, test het uit!

- Daarna geef je het speelgoed door aan jouw buur, en voer je net dezelfde opdracht uit. Dit doe je totdat jij je eigen speelgoed terug hebt.

Stap 2 van het muzisch proces: filmfragment bekijken

aanzet tot creëren
- een voorbeeld van creatief omgaan met speelgoed werd getoond
- de persoon in het filmpje maakte muziek met speelgoed in een vast ritme
- zowel stemgeluid als materiaalgeluid werd gebruikt

Stap 3 van het muzisch proces: in groep vormen van een muziekstuk met speelgoed

creëren
- de groep van 13 personen werd verdeeld in 2 bijna gelijke groepen (6-7)
- elke groep bedacht voor zichzelf een opstelling, dit is belangrijk voor bij het toonmoment dat ook het publiek ziet wat je aan het doen bent. Wij kozen ervoor om tussen de opening van de leuning van de stoel te spelen.
- ook het vast ritme moest aanwezig zijn, pas nadien kon je met jouw speelgoed een bepaald geluid creëren
- aan een ritme koppelen we geluiden met speelgoed. Uiteindelijk vloeien de geluiden vlot in elkaar.
Op de repetitie klonk het zo:


Stap 4 van het muzisch proces: resultaat aan de anderen tonen

toonmoment
- tot slot stelden wij elkaars creatie voor aan elkaar
- elke groep heeft zijn eigen idee, iedereen heeft zijn eigen inbreng



    HOOGTEPUNT: Ik was even trots op mezelf, na het horen van het resultaat. Het is misschien             niet 100% op het ritme, maar het was zeker niet slecht. Muziek maken met speelgoed heeft mijn         ogen geopend om dit toe te passen binnen andere thema's.
DIEPTEPUNT: een werkpunt dat voor mij van toepassing is, is het creëren van een ritme. Ik merk van mezelf dat ik niet echt ritmisch aangelegd ben, waardoor dit voor mij een struikelpunt           is. Niettemin heb ik zeker mijn beste gedaan om mijn groep niet teleur te stellen.

Ik vind dat de aanpak van deze les grotendeels voor vele thema's kan gebruikt worden. Ik denk als je bijvoorbeeld in het thema herfst werkt, dat je ook zeker met materialen binnen dat thema geluiden kan creëren.

Bij de lage graden kan je bijvoorbeeld werken met een vast ritme dat speelt op de achtergrond (muziek of metronoom). Want wanneer ze zelf een ritme moeten aanhouden en terwijl gaan creëren, wordt het een soepje. De focus moet liggen op het creëren van geluiden met bepaalde voorwerpen om daarmee verder aan de slag te gaan.

Zorg ervoor dat kinderen voldoende tijd krijgen om te verkennen(=beschouwen), zo zal het verdere  proces ook beter verlopen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten