zondag 10 januari 2016

De 10 geboden.........



Ik koos voor dit boek als inspiratiebron, omdat het vooral gaat over wat wel of niet mag op vlak van kledij samenstellingen. Maar het is niet altijd eenvoudig om je te onthouden aan bepaalde 'geboden' of 'regels'.

Kinderen moeten zich elke dag aan vele regels houden, die ze vaak niet zelf hebben opgesteld.
Daarom zal het een hele opluchting zijn voor de kinderen om misschien zelf eens enkele regels voor te stellen, die ze dan ook werkelijk mogen inzetten.



 Muzisch taalgebruik

Ik zou starten met kinderen te laten verwoorden wanneer ze zich aan bepaalde regels moeten houden en wat deze regels zijn. Bijvoorbeeld: in de scouts, op school, in de dansclub, thuis,...

Als jij nu eens regels mocht opstellen voor de muzische lessen op school, welke zouden dat dan zijn? En waar zouden deze regels moeten staan? Zouden deze gewoon geschreven zijn of creatief? Bijvoorbeeld: vaak staan regels gewoon onder elkaar op een blaadje getypt.

Stel gerichte vragen naar de kinderen toe:
  • Hoe moet de klasschikking zijn?
  • Werk je graag alleen of met meerdere?
  • Welk materiaal moet altijd aanwezig zijn?
  • Werken we in het klaslokaal of buiten?
Hierna gaan kinderen in groepjes zitten en elke groep krijgt een bepaalde opdracht waarrond ze regels moeten verzinnen. Ze schrijven deze regels op hun manier uit. (dit mag ook in een rap of in een gedicht). Eens benieuwd hoe leerlingen creatief omgaan met regels?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten