woensdag 2 december 2015

Koning Ananas - stage




koning Ananas

Reflectie
HOOGTEPUNT: Ik begon de les met voorwerpen te tonen, kinderen waren al nieuwsgierig en nadat ik het gedicht deels had voorgelezen deden enkele kinderen al spontaan mee. Door kinderen hun aandacht te prikkelen vanaf het begin, kan je sneller verder bouwen. Het ging super vlot om het gedicht aan te leren met voorwerpen en nadien met prenten. De kinderen hadden een houvast waardoor ze allemaal zeer enthousiast mee deden. Zelfs tijdens 'tussendoortjes' vroegen ze om het gedicht nog eens te doen samen.

 DIEPTEPUNT: nadien had mijn mentor nog een kleine tip voor mij, waarmee ik in de toekomst zeker rekening mee ga houden. Het woord 'groentje' kenden de kinderen helemaal niet, waardoor ze op die moment niet wisten wat ze zeiden. Als ik er op ging letten, viel het mij op dat de kinderen daar even een zwak momentje hadden bij het opzeggen van het gedicht.


Lesverloop
sfeerschepping/beschouwen
LK: tekent een grote ananas op het bord (met kleurkrijt)
LLN: verwoorden wat ze zien (groen, geel, hokjes, groen gras,…)
LK: hoe noemt dit fruit? (ananas)
LLN: spreken de naam uit na het gericht luisteren

aanzet tot creëren/creëren
LK: leest het gedicht expressief voor
LLN: vertellen over wat het gedicht gaat en wat het verband is tussen de tekening en het gedicht
LK: vertelt dat als je samen een gedichtje leest en je laat zien dat je het graag doet, het SUPER TOF is!
LK: zet een koffer op tafel en neemt daaruit één voor één de voorwerpen/afbeeldingen
LLN: verwoorden wat ze zien (ananas, koning, kroon, schotel, gouden troon, druiven, kastanjes, appels, peren, opeten, taart, confituur, zuur kijken),
LK: voorwerpen in volgorde leggen + aanleren van het gedicht adhv de voorwerpen, alinea per alinea

toonmoment/evaluatie
LLN + LK: zeggen samen het gedicht op!
LK: geeft de babbelbal aan iemand in de klas en die mag vertellen
LLN: verwoorden
1.        wat ze moeilijk vonden
2.        wat ze het leukste vonden
3.        wat ze nog graag zouden doen met fruit in de klas


Geen opmerkingen:

Een reactie posten