donderdag 26 november 2015

Bosdieren - stage


bosdieren
reflectie
 HOOGTEPUNT: De handelingen zien van kinderen die echt bezig zijn met het zoeken van bladeren. Ze verdiepen zich in het bedenken van een bosdier dat omgetoverd wordt in bladeren. Nadat ze zelf klaar waren met hun creatie, gingen de kinderen anderen helpen. Ik vind het heel belangrijk dat kinderen elkaars hulp aanvaarden en zo tot een 'beter' resultaat komen.

DIEPTEPUNT: sommige kinderen hadden geen eigen idee en maakten maar wat, voor kinderen is het ook een muzisch proces, maar spijtig genoeg na vele vragen van mij uit, bleven de kinderen vastzitten. Ik gaf ze tips: neem daarvoor een kleiner blaadje of wat is er zo specifiek aan dat bepaald dier enz.


verloop van de les

Sfeerschepping
LK: iedereen legt zijn hoofd op de bank en luistert goed. Straks moet je mij kunnen zeggen aan wat je dacht tijdens het lied.
Zet een herfstlied op.
·         Wat heb je gehoord?
·         Waaraan doet jouw dat denken?

Beschouwen
LK: heeft op één tafel allemaal blaadjes opengelegd
LLN: de kinderen kijken mee
LK: kom naar voor en bekijk de blaadjes, voel eraan, ruik aan de blaadjes
·         Wat zie je?
·         wat voel je?
·          wat ruik je?

LK: toont prenten van dieren
·         Hoe zien die er uit?
·         welke kleur hebben ze?

·          welke vorm…

Aanzet tot creëren
LK: vertelt
“In het bos zitten allerlei diertjes. En soms zitten die tussen de blaadjes verstopt. Soms leven de blaadjes echt. Kijk maar!”
·         Hoe zouden wij dat kunnen maken?
·         Welke blaadjes kan ik het beste voor een egeltje gebruiken?  (stekeltjes)
·         Welke blaadjes gebruik ik om een gewei te maken? (golfjes)

Creëren
LLN:  Gaan aan de slag: zoeken blaadjes uit, proberen daarin diertjes te zoeken en te maken.

Tijd over: maak een tekening over de herfst

Toonmoment/evaluatie
LK: stelt gerichte vragen naar de kinderen toe
·         Welk diertje heb jij gemaakt?
·         Waarom heb je voor dat diertje gekozen?
·         Hoe heb je dat gemaakt?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten